Indledningsvis er her er den meget omtalte paragraf som parkeringsselskaberne opererer under: Bekendtgørelse om indgåelse af visse aftaler om parkering og udstedelse af kontrolafgifter på private parkeringsområder: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2014/202
Denne lovgivning er nu under angreb fra parkeringsfirmaernes brancheforening.
Derfor er denne artikel et angreb på parkeringsselskabernes og brancheforeningens hysteriske forsøg på lobbye en ændring af denne lov igennem. Vi må og skal forhindre at de får mulighed for at udtrykke deres ekstreme grådighed og bruge Al Capone metoder som grundlag for deres beskidte måde at køre en forretning på.
Vi vil IKKE have amerikanske vilkår hvor store magtfulde lobbyklubber køber politikerne eller forsøger at manipulere noget igennem, der kun gavner dem og skader resten af os. Det er ikke meningen med et demokrati.
Her er et link til deres ufatteligt patetiske, men nemt gennemskuelige forsøg på at manipulere politikerne: https://www.parkeringsbranchen.dk/files/1/notat_om_lovligheden_af_anpr_kontrolsystemet.pdf
Et juridisk rævekageri: Hvordan parkeringsbranchen og deres advokat forsøger at undergrave loven med kamufleret lobbyisme
Baggrund
På hjemmesiden lukparkeringsfirmaerne.dk har Danske Private Parkeringsselskabers Brancheforening offentliggjort et juridisk notat, som foregiver at analysere lovligheden af ANPR-kontrolsystemer (automatisk nummerpladegenkendelse). Men ved nærmere eftersyn står det klart: Notatet er ikke andet end et bestillingsarbejde fra en branche, der vil have fri adgang til at udstede parkeringsbøder via overvågningskameraer — uden fysisk kontakt og i strid med loven. Dette er ikke juridisk oplysning, men politisk manipulation.
Den gældende lovgivning er krystalklar
Bekendtgørelse nr. 202 af 28. februar 2014 fastslår i § 3, stk. 1, at kontrolafgifter kun må meddeles ved fysisk anbringelse på køretøjet eller ved overdragelse til føreren. Punktum. Denne regel er tydelig, entydig og både Forbrugerombudsmanden og domstolene har bekræftet, at ANPR-bøder uden fysisk pålæggelse er i strid med loven. Brancheforeningen og deres advokat ignorerer denne realitet med fuldt overlæg.
Et taktisk dokument forklædt som juridisk analyse
Notatet, der angiveligt er juridisk funderet, er i realiteten en velskrevet lobbybrochure. Den er udarbejdet af en advokat, der synes mere interesseret i at varetage branchens økonomiske interesser end i at fortolke loven loyalt. Der bliver manipuleret med begreber, fremstillet tekniske fremskridt som juridiske argumenter, og lagt rævesmarte „fortolkninger” ned over en lovtekst, der i virkeligheden ikke levner plads til tvivl.
At påstå, at GDPR-overholdelse og skiltning i sig selv legitimerer en hel anden type afgiftssystem, er ikke bare fejlagtigt — det er en rå og kalkuleret strategi til at omgå den lovgivning, som ikke passer brancheforeningens forretningsmodel.
Et organiseret forsøg på at udhule retsprincipper
Dette er ikke bare en lobbyindsats. Det er et systematisk forsøg på at ændre praksis ad bagdøren. Ved at præsentere juridiske bortforklaringer som faglige vurderinger forsøger brancheforeningen og dens juridiske lejesvend at vildlede offentligheden, medierne og politikerne.
Formålet er kynisk: At give parkeringsselskaber frihed til at udstede bøder uden menneskelig vurdering, uden dokumentation og uden ansvar — alt sammen pakket ind i et sprog, der skal lyde retsgyldigt. Det er et direkte angreb på borgernes retssikkerhed.
Advokaten som medspiller i manipulationen
Den advokat, der har forfattet notatet, har valgt sin rolle: ikke som neutral juridisk fagperson, men som aktiv medspiller i en kampagne for at normalisere og legitimere en i dag ulovlig praksis. Det gør vedkommende ikke bare partisk, men moralsk kompromitteret. Jurister har et ansvar for at beskytte retssikkerheden — ikke bøje loven på kommando.
Konklusion: Dette må og skal kaldes ud
Det såkaldte notat er et redskab i en kynisk og beregnende lobbyindsats. Det udgør en trussel mod lovens klare rammer og den principielle beskyttelse af borgere mod automatiseret og uigennemsigtig myndighedsudøvelse fra private aktører.
Parkeringsbranchen og dens advokat opfordrer reelt til lovbrud. De forsøger at presse en praksis igennem, der kræver åbenlys lovændring, ved at omfortolke og udhule eksisterende bestemmelser. Det skal ikke accepteres. Det skal afsløres, dokumenteres og modarbejdes konsekvent.
Hvis Danmark skal være en retsstat, må dette kaldes, hvad det er: lobbyisme forklædt som jura og jura brugt som skalkeskjul for forretningsinteresser.